Mitä tarkoittaa musiikin promootio?

Mitä musiikin promootio tarkoittaa, mitä se pitää sisällään ja mikä on promoottori?

Minulta kysytään usein, mitä promoottori tekee, mitä esimerkiksi musiikin promootio pitää sisällään tai mikä yleensäkin on ”promootio”.

Ymmärrän, että promootio voi aiheuttaa hämmennystä monille, sanahan voi tarkoittaa monia eri asioita, tuotepromootiota marketeissa tai vaikkapa keikkapaikan promoottoria, joka tekee hieman erilaisia asioita. Valotan nyt kuitenkin musiikkipromootion sisältöä, eli mitä itse teen.

Yleisesti promoottori auttaa markkinoimaan ja tiedottamaan, eli promoamaan tuotetta tai palvelua ja sitä kautta saamaan tunnettuutta, myyntiä ja kasvua. 

Musiikkipromoottori-sanan voisi kiteyttää, että hän auttaa musiikin esittäjiä / tekijöitä tuomaan julki omaa musiikkiaan. Promoottori auttaa siis markkinoimaan tuotetta. Hän auttaa myös mediasuhteissa, usein pressitiedotteiden ja omien laajojen kontaktiensa kautta

Promoottori voi myös avata myös ovia levy-yhtiöihin tai olla heidän tilaamana jollekin artistille tai olla suoraan heidän leivissään.  

Promoottori on myös keikkamyyjä? 

Usein ajatellaan, että promoottori voi myös myydä keikkoja. Mikä ettei, mutta silloin  nimikkeenä voisi ennemminkin olla manageri ja silloin häilytään jo ohjelmatoimiston alueella, joka onkin sitten jo oma tarinansa. Promoottorikin voi etsiä artistille sopivaa keikkamyyjää, sillä laajat kontaktit ja tuntemus kentästä on promoottorinkin avainasioita. 

Jakeleeko musiikkipromoottori musiikkia suoratoistopalveluihin? 

Yleisesti promoottori jakelee musiikkia esim. radioille ja muille tärkeille medioille. Artisti voi toivoa biisin jakelua suoratoistopalveluihin, joka menee jo levy-yhtiön palvelun puolelle, vaan onnistuuhan sekin Grafiitti Proltakin. 

Perinteisesti tämä kuuluu levy-yhtiön työnkuvaan, mutta itse olen laajentanut palvelujani koskemaan myös musiikin lataamisen suoratoistopalvelualustoille, jos artistilla ei ole itsellään tähän väyliä. Se ei ole siis suoraan promoottorin työnkuvaa, mutta koska tälle on ollut kysyntää, autan mielelläni myös tässä. 

Mitä promootio sitten maksaa? 

Joskus, pakettiin sisältyy myös graafisia palveluja, ainakin minun palveluissani, olenhan myös mainosgraafikko. Siksi on vaikea antaa suoraa hintaa, mutta Hinnasto-osiosta voi kurkata muutamia hintaesimerkkejä. HInnat ovat esimerkkejä, eivät kiveen nakutettuja, eli räätälöidään sinulle sopiva paketti.

Kun tarve promoottorin palveluihin tulee, kartoitetaan ensin tarve ja laajuus. Jollain voi olla tarve vain tiedotteelle tai pressitilaisuudelle, osa haluaa laajaa näkyvyyttä tv-vierailulleen. Osalle riittää konsultaatio, jos halua on tehdä asioita itse. 

Julkaisen uutta musiikkia – Apua, tarvitsen jelppiä!  

Oletko aloitteleva musiikin julkaisija? Mistä ISRC-koodit, katalogikoodit, miten ne Grameksit menivätkään, entä tarvitsenko tuottajatunnusta? 

Miten edistän kappaleen näkyvyyttä itse, pitääkö minulla olla kaikki mahdolliset somekanavat valjastettuna? Miten somessa saisin maksimaalisen näkyvyyden? PItäiskö minulla olla omat nettisivut? Näissäkin autan mielelläni. 

Jos kaipaat apua, varaa aika 1 h konsultaatioon.  

Kysy lisää: grafiitti@grafiitti.fi

Toivottavasti tämä avarsi hieman promoottorin tehtävää ja myös omien palveluideni sisältöä. Ollaan kuulolla!

Liisa Marjomäki, Grafiitti Pro

Tiedottaja, promoottori, markkinoinnin ammattilainen 

Musiikin promootio